Bliv Frivillig

Bliv frivillig på Alive festival

Bag Alive Festival står engagerede og passionerede frivilligkræfter, som sammen skaber en oplevelse ud over det sædvanlige – og alle er velkomne! Det vigtigste er lysten til at blive en del af et større og mangfoldigt fællesskab. Her på siden kan du finde info om, hvordan du kan engagere dig netop nu, og hvilke frivilligtyper-og opgaver vi arbejder med.

Frivilligtyper

Under festivalen tilbyder vi to typer af frivillige: Almindelig Frivillig og Superfrivillig. Frivilligtilmeldingen til årets Alive Festival åbner d. 15. februar. Tryk på linket og grib muligheden for at blive en del af holdet!

Almindelig frivillig

Til dig der vil være med på frivilligholdet i tiden omkring festivalen. Du kan som almindelig frivillig enten arbejde: 24 timer før, 10 timer under eller 16 timer efter festivalen. Det får du: Partoutbillet, Frivillig t-shirt i årets Alive design, Forplejning under vagt, adgang til hygge og kaffe i frivilligloungen alle dage.

Super frivillig

Til dig der vil give den lidt ekstra gas på frivilligfronten omkring festivalen. Du kan som superfrivillig enten arbejde: 40 timer før, 20 timer under eller 32 timer efter festivalen. Det får du: Partoutbillet, 5 ølbilletter, Frivillig t-shirt i årets Alive design, Forplejning under vagt, adgang til hygge og kaffe i frivilligloungen alle dage.

Vi tilbyder alt fra opbygning af pladsen, barvagt, servicevært, backstage, stagehand og meget mere! Hør mere om de forskellige arbejdsopgaver ved at skrive til frivillig@alivefestival.dk eller læs mere inde i vores frivilligsystem HEAP, hvor der er beskrivelser af arbejdsstederne.

365’ER – FRIVILLIG ÅRET RUNDT

Vi elsker at skabe festival sammen med holdspillere, ildsjæle og vaskeægte nørder på alle områder – hele året rundt. Vi søger løbende nye 365’ere, og nedenfor kan du se, hvilke steder vi har åbent for ansøgninger lige nu. Finder du noget som lyder interessant, så skriv kort en ansøgning til frivillig@alivefestival.dk

kunst-division

Om os
Beskrevet helt simpelt står Kunstdivisionen i Alive for at sammensætte festivalens kunstprogram. Som en del af divisionen får du mulighed for at finde på kreative koncepter og formater samt brainstorme over relevante kunstnere til programmet. Alle i divisionen har desuden mulighed for at arbejde med deres eget projekt, hvor de får lov til at udvikle en idé til et færdigt værk på festivalen. Arbejdsopgaverne består blandt andet af kreativ konceptudvikling, fundraising, kommunikation, produktion mm.

Om dig
Vi forventer ikke, at du har tidligere erfaring med kunstkuratering – blot at du har en interesse for kunst og har lyst til at engagere dig i divisionen og projekterne. Som en del af Kunstdivisionen skal du hverken opfinde den dybe tallerken eller være et kunstnerisk geni. Vi håber på at skabe en tæt knyttet gruppe i den kommende sæson, der hygger sig med og hjælper hinanden. Som en del af Kunst kommer du derfor aldrig til at stå alene eller tage mere ansvar, end du har lyst til.

Praktisk
Kunst er en engageret division, der mødes ugentligt i løbet af året. Vi har faste fysiske møder onsdag kl. 16.30 på Alives hovedkontor i København. For at være med i Alive Festivals kunstdivision skal du derfor som udgangspunkt være bosat i København, da arbejdet kræver, at vi løbende kan opdatere hinanden om vores projekter (og det er altid lidt hyggeligere at kunne drikke en kop kaffe sammen og se hinanden i øjnene). Med dette sagt har vi forståelse for, at arbejdet er frivilligt, og vi er klar til at imødekomme eventuelle forhindringer for deltagelse.

Lyder det som noget for dig? Kontakt os på vores e-mail  kunst@alivefestival.dk og fortæl kort om dig selv.

Atmosfære-division

Har du et kreativt øje, skabertrang og en lyst til at samarbejde på tværs af divisioner og fagligheder, er det dig vi har brug for! 

Om os
Atmosfæredivisionen beskæftiger sig med den generelle udsmykning på Alive Festival. I samarbejde med Pladsdivisionen udformes festivalens fysiske rammer, hvor vi arbejder med det individuelle rum og den samlede røde tråd for festivalens visuelle udtryk. Der arbejdes både med de små detaljer, oplevelsen af de individuelle rum/områder, eksterne kunstnere, festivalens visioner for bæredygtighed, samt det store hele mellem alle enkeltdelene. Divisionen bestræber sig på at opnå den særlige “Alive-stemning”, samtidig med at vi har en ambition om for hvert år at tilføje noget nyt, der udvikler udtrykket fra det forgangne festivalår.

Vi tilbyder
Forståelse for projekter i en vis størrelse, samarbejdsevner på tværs af divisioner, designprocesser, praktiske bygge/udførselses-skills.

Praktisk
I løbet af året mødes vi som udgangspunkt to/tre gange fysisk af hele dage/weekender. Derudover små administrative onlinemøder.
Foruden to-tre arbejdsweekender i løbet af året skal man forvente fem dage før og to dage efter festivalen.

Lyder det som noget for dig? Kontakt os på vores e-mail atmosfaere@alivefestival.dk og fortæl kort om dig selv. 

Frivillig-division

Om os
Det overordnede arbejde i Frivilligdivisionen består af koordinering, kommunikation, rekruttering og forplejning af alle typer frivillige tilknyttet Alive Festival – både 365’ere og dem, der arbejder under festivalafvikling (superfrivillige og 10-timers frivillige).

Den vigtigste opgave for frivilligdivisionen er at sørge for, at de frivillige klædes godt på og inddrages i Alive-fællesskabet.

Om dig
Du har lyst til at give Alives afviklingsfrivillige en god oplevelse og kan lide at kommunikere og være nysgerrig på en masse forskellige mennesker. Arbejdsopgaverne kan læres hen ad vejen. Det er et plus, at du kan lide at snakke med mennesker, kan lide at organisere (dvs. arbejde med tidsplaner, skemaer osv.) og ikke er helt fremmed for en computer. Meget af vores arbejde foregår på computer, så det skal du ikke være skræmt af.

Forventninger 
Vi forventer, at du som frivillig forpligter dig til at møde op til vores ugentlige møder, bringe dine tidligere erfaringer i spil og at du har forståelse for, at der er en deadline på opgaver – og at du selvfølgelig gerne vil være med til at have det pisse hyggeligt sammen.

Vi tilbyder 
Du får en kæmpe erfaring inden for koordinering – både på computer i skemaer, men især i kommunikativ koordinering med både frivillige under festivalen og alle vores dejlige helårsfrivillige!

Som helårsfrivillig i Frivilligdivisionen bliver du en del af et helt fantastisk fællesskab hele året rundt både i divisionen og i hele Alives organisation! Derudover får du virkelig lov til at arbejde selvstændigt (selvfølgelig med masser af snak på tværs). Der er plads til, at du dyrker dine allerede eksisterende ekspertiseområder, men også at få et rum til at lege og prøve nye ting af!

Praktisk 
Vi mødes en gang om ugen som udgangspunkt fysisk i Aarhus. Der er selvfølgelig forståelse for, at der er perioder, hvor det ikke er nødvendigt at have mødegange hver uge :))

I løbet af året er der cirka 2-3 arbejdstimer om ugen (inklusiv møde i 2 timer).

I den sidste måned/halvanden måned op til festivalen vil der være en større arbejdsbyrde, men vi sørger for, at alle kan holde sommerferie og at vi afløser hinanden.

Lyder det som noget for dig? Kontakt os på vores e-mail  frivillig@alivefestival.dk og fortæl kort om dig selv.

Kommunikations-division

Vi leder altid efter dygtigere kommunikatører til holdet, hvad end du har erfaring – eller lyst til at prøve kræfter – med skriftlig eller visuel kommunikation. Som frivillig i Kommunikationsdivisionen får du mulighed for at udtænke og skabe festivalens eksterne kommunikation i løbet af året og under festivalen. 

Om dig
Du har lyst til at slutte dig til et kompetent hold af kommunikationsfrivillige, som året rundt arbejder for at kommunikere Alive Festivals unikke identitet ud gennem visuelt og skriftligt materiale på vores platforme. Det er ikke nødvendigt med erfaring, du skal blot have interesse i arbejdet med kommunikation og lyst til at lære. Det er et plus, at du kan gå selvstændigt til opgaver og møde en deadline. 

Vi tilbyder 
Du får en kæmpe erfaring inden for de dele af kommunikationsarbejdet, du har lyst til. Det kan både være visuel kommunikation (herunder grafik, videoproduktion, hjemmesidedesign) og skriftlig kommunikation (tekst til SoMe, pressemeddelelser, nyhedsmails osv.). 

Du har mulighed for at få erfaring med og blive understøttet i programmer som Photoshop, InDesign, Premiere Pro, MailChimp mm. Der er plads til, at du dyrker dine allerede eksisterende ekspertiseområder, men også at få et rum til at lege og prøve nye ting af!

Praktisk 
Vi mødes en gang om ugen (som udgangspunkt fysisk) i både København og Aarhus. Der er selvfølgelig forståelse for, at der er perioder, hvor det ikke er nødvendigt at have mødegange hver uge.

Lyder det som noget for dig? Kontakt os på e-mail sara@alivefestival.dk eller eva@alivefestival.dk og fortæl kort om dig selv.

Divisioner

Er ovenstående ikke noget for dig? Så frygt ej! 

Vi har mange forskellige divisioner hos Alive Festival, og vi er sikker på, at vi nok skal finde noget, der passer dig! Kan du lide at bygge? Er du en knag til at koordinere events? Har du en excel-haj gemt i maven eller er du interesseret i det med sikkerhed? På årsbasis bliver der arbejdet med alt fra sikkerhed til bar, sponsorater, frivillighed, bæredygtighed og meget andet. 

Alle kompetencer og talenter kommer i spil, når vi sammen laver festival. Skriv til os og hør mere om, hvordan du kan blive en del af holdet på frivillig@alivefestival.dk

INFORMATION OM FRIVILLIG

Vi har samlet en lang række informationer her. Få du ikke svar til dine spørgsmål er du altid velkommen til at skrive til os på frivillig@alivefestival.dk eller læse mere inde i vores frivilligsystem HEAP, hvor al information til frivillige er samlet.

Hvornår åbner frivilligtilmeldingen?

Tilmeldingen til Alive Festival 2023 åbner d. 15. februar. Tryk på linket og vær med når vi i fællesskab laver sommerens festival!

Kan jeg arbejde sammen med mine venner?

Du kan ønske hvem du gerne vil arbejde sammen med, og så gør vi vores bedste for at opfylde jeres ønsker. Vi kører efter først til mølle princippet, så nu før I tilmelder jer nu bedre chance er der for at I kan arbejde sammen.

Vagter og vagtplaner

DDu vælger selv hvilket hold du ønsker at være frivillig på. Vi fordeler vagter ud senest to uger inden festivalens start. Når du er tilmeldt som frivillig kan du under FAQ finde svar på alle spørgsmål omkring vagter, ventetider og vagtplaner.

Hvad er HEAP?

HEAP er det system, hvor du tilmelder dig som frivillig, og vælge dit hold. Det er vigtigt, at du holder dig opdateret i systemet, så du ikke misser nyheder og informationer omkring dit frivillighold og din vagtplan.

Hvor gammel skal jeg være?

Alle frivillige skal være fyldt 15 år Per 27. juli 2023. Ønsker du at være frivillig i baren skal du dog være fyldt 18 år.

Hvordan kommer jeg ind på camping-og festivalpladsen?

For at få adgang til pladsen skal du have et frivilligarmbånd, og for at få adgang til campingpladsen skal du have et campingarmbånd. Camping er gratis for alle frivillige. Du skal blot huske at klikke “ja” når du tilmelder dig, og at medbringe dit eget telt. For de, der skal arbejde før festivalen, vil der også være mulighed for camping før i dagene op til festivalen. Du får udleveret både dit frivilligarmbånd og campingarmbånd i billetvognen ved indgangen. Det er vigtigt, at du medbringer et gyldigt billed-id. Har du en vagt før festivalen åbner skal du skrive til frivillig@alivefestival.dk, og så sørger vi får at du får dit armbånd i tide.

Jeg er desværre blevet syg

Bliver du syg før din vagt, skal du straks kontakte frivilligkoordinatorerne. Bliver du syg under selve festivalen og har hentet dit armbånd skal du møde personligt op på Alives hovedkontor i Plantagehuset, så du ikke fejlagtigt bliver noteret som udeblevet. Du vil selvfølgelig ikke blive straffet for uforudsigelige omstændigheder, men i særlige tilfælde kan festivalen gøre krav på at se en lægeerklæring.

Jeg kan ikke komme alligevel

Udebliver du fra din vagt uden ovennævnte sygemelding bliver du opkrævet et beløb svarende til partoutbillettens pris i døren samt en afgift på 250 kroner. Har du tilmeldt dig som frivillig kan du godt melde afbud. Tilmeldingen er dog bindende efter den 14. Juli 2023. Hvis du melder fra efter denne dato, opkræves der en afgift på 250 kroner.