Bliv Frivillig
365’ER – FRIVILLIG ÅRET RUNDT
Vi elsker at skabe festival sammen med holdspillere, ildsjæle og vaskeægte nørder på alle områder. Hele året rundt! Vi søger løbende nye 365’ere – og lige nu er vi særligt på udkig efter dig i Boder-divisionen eller Frivilligdivisionen!
Divisioner
Vi har mange forskellige divisioner hos Alive Festival, og vi er sikker på, at vi nok skal finde noget, der passer dig! Kan du lide at bygge? Er du en knag til at koordinere events? Har du en excel-haj gemt i maven eller er du interesseret i det med sikkerhed? På årsbasis bliver der arbejdet med alt fra sikkerhed til bar, sponsorater, frivillighed, bæredygtighed og meget andet.
Alle kompetencer og talenter kommer i spil, når vi sammen laver festival. Skriv til os og hør mere om, hvordan du kan blive en del af holdet på frivillig@alivefestival.dk
kunst-division
Om os
Beskrevet helt simpelt står Kunstdivisionen i Alive for at sammensætte festivalens kunstprogram. Som en del af divisionen får du mulighed for at finde på kreative koncepter og formater samt brainstorme over relevante kunstnere til programmet. Alle i divisionen har desuden mulighed for at arbejde med deres eget projekt, hvor de får lov til at udvikle en idé til et færdigt værk på festivalen. Arbejdsopgaverne består blandt andet af kreativ konceptudvikling, fundraising, kommunikation, produktion mm.
Om dig
Vi forventer ikke, at du har tidligere erfaring med kunstkuratering – blot at du har en interesse for kunst og har lyst til at engagere dig i divisionen og projekterne. Som en del af Kunstdivisionen skal du hverken opfinde den dybe tallerken eller være et kunstnerisk geni. Vi håber på at skabe en tæt knyttet gruppe i den kommende sæson, der hygger sig med og hjælper hinanden. Som en del af Kunst kommer du derfor aldrig til at stå alene eller tage mere ansvar, end du har lyst til.
Praktisk
Kunst er en engageret division, der mødes ugentligt i løbet af året. Vi har faste fysiske møder onsdag kl. 16.30 på Alives hovedkontor i København. For at være med i Alive Festivals kunstdivision skal du derfor som udgangspunkt være bosat i København, da arbejdet kræver, at vi løbende kan opdatere hinanden om vores projekter (og det er altid lidt hyggeligere at kunne drikke en kop kaffe sammen og se hinanden i øjnene). Med dette sagt har vi forståelse for, at arbejdet er frivilligt, og vi er klar til at imødekomme eventuelle forhindringer for deltagelse.
Lyder det som noget for dig? Kontakt os på vores e-mail kunst@alivefestival.dk og fortæl kort om dig selv.
Atmosfære-division
Har du et kreativt øje, skabertrang og en lyst til at samarbejde på tværs af divisioner og fagligheder, er det dig vi har brug for!
Om os
Atmosfæredivisionen beskæftiger sig med den generelle udsmykning på Alive Festival. I samarbejde med Pladsdivisionen udformes festivalens fysiske rammer, hvor vi arbejder med det individuelle rum og den samlede røde tråd for festivalens visuelle udtryk. Der arbejdes både med de små detaljer, oplevelsen af de individuelle rum/områder, eksterne kunstnere, festivalens visioner for bæredygtighed, samt det store hele mellem alle enkeltdelene. Divisionen bestræber sig på at opnå den særlige “Alive-stemning”, samtidig med at vi har en ambition om for hvert år at tilføje noget nyt, der udvikler udtrykket fra det forgangne festivalår.
Vi tilbyder
Forståelse for projekter i en vis størrelse, samarbejdsevner på tværs af divisioner, designprocesser, praktiske bygge/udførselses-skills.
Praktisk
I løbet af året mødes vi som udgangspunkt to/tre gange fysisk af hele dage/weekender. Derudover små administrative onlinemøder.
Foruden to-tre arbejdsweekender i løbet af året skal man forvente fem dage før og to dage efter festivalen.
Lyder det som noget for dig? Kontakt os på vores e-mail atmosfaere@alivefestival.dk og fortæl kort om dig selv.
FRIVILLIG-DIvision
Om os
Hvis du har lyst til at arbejde med at få frivilligheden på Alive til at være den fedeste oplevelse, så kom er frivilligdivisionen det helt rette sted! Vi er en division med plads til mange forskellige kompetencer, da vores opgaver både omhandler: rekruttering af frivillige, vagtplanlægning, kommunikation, dekoration af frivilligområder og planlægning af interne arrangementer for vores helårsfrivillige
Om dig
I frivilligdivisionen får du mulighed for at udvikle dine kompetencer indenfor kommunikation både den brede kommunikation udadtil og med opbygning af et fedt frivilligfællesskab. Derudover kan du skærpe dine kompetencer i organisering i forbindelse med vagtplanlægning på vores frivilligportal for vores over 600 frivillige. Der er også mulighed for at slå dig løs med kreative ideer til vores afsæt på festivalpladsen i form af frivilliglounge og synlighed for alle vores gæster.
Forventninger
Som en del af frivilligdivisionen forventer vi at du har tid til at mødes to timer om ugen på et aftalt tidspunkt, at du engagerer dig i divisionen fra december 2024 til afviklingen af festivalen i juni/august 2025 og at du har lyst til at blive en del af fællesskabet både internt i divisionen, men også det større frivilligfællesskab
Vi tilbyder
Vi tilbyder mulighed for at sætte dit eget præg på Alive Festival, divisionsmøder med fokus på hygge og arbejde og muligheden for at mærke hvor engagerede Alives frivillige er!
Praktisk
Frivilligdivisionen har kontor i Aarhus, så det er en fordel at du har base i Aarhus! Vi mødes en gang om ugen (måske hver anden uge) i to timer med start fra januar 2025. Når vi kommer tættere på festivalen, forventer vi at arbejdsbyrden intensiveres en smule. Under festivalen mødes vi 4 dage før i Thisted og tager hjem en dag efter festivalen er slut.
Kontakt
Du kan kontakte os på frivillig@alivefestival.dk, hvis det lyder som noget for dig!
Kommunikations-division
Vi leder altid efter dygtigere kommunikatører til holdet, hvad end du har erfaring – eller lyst til at prøve kræfter – med skriftlig eller visuel kommunikation. Som frivillig i Kommunikationsdivisionen får du mulighed for at udtænke og skabe festivalens eksterne kommunikation i løbet af året og under festivalen.
Om dig
Du har lyst til at slutte dig til et kompetent hold af kommunikationsfrivillige, som året rundt arbejder for at kommunikere Alive Festivals unikke identitet ud gennem visuelt og skriftligt materiale på vores platforme. Det er ikke nødvendigt med erfaring, du skal blot have interesse i arbejdet med kommunikation og lyst til at lære. Det er et plus, at du kan gå selvstændigt til opgaver og møde en deadline.
Vi tilbyder
Du får en kæmpe erfaring inden for de dele af kommunikationsarbejdet, du har lyst til. Det kan både være visuel kommunikation (herunder grafik, videoproduktion, hjemmesidedesign) og skriftlig kommunikation (tekst til SoMe, pressemeddelelser, nyhedsmails osv.).
Du har mulighed for at få erfaring med og blive understøttet i programmer som Photoshop, InDesign, Premiere Pro, MailChimp mm. Der er plads til, at du dyrker dine allerede eksisterende ekspertiseområder, men også at få et rum til at lege og prøve nye ting af!
Praktisk
Vi mødes en gang om ugen (som udgangspunkt fysisk) i både København og Aarhus. Der er selvfølgelig forståelse for, at der er perioder, hvor det ikke er nødvendigt at have mødegange hver uge.
Lyder det som noget for dig? Kontakt os på e-mail sara@alivefestival.dk eller eva@alivefestival.dk og fortæl kort om dig selv.
Boder-divison
Om os
Vi søger i madboder-divisionen helårsfrivillige, der vil være med til at skabe en uforglemmelig oplevelse for festivalens gæster. Som en del af vores team vil du være med i hele processen – fra planlægning og udvælgelse af madboder til at sikre, at alt fungerer smidigt under festivalen. Du vil også være med til booking og kontrakter, samt koordinere praktiske opgaver, der skal til for at få festivalens madboder til at spille perfekt sammen.
Om dig
Vi leder efter dig, der trives med at være en del af et lille, tæt samarbejdende team, hvor du har mulighed for at være involveret i mange aspekter af arbejdet. Du har lyst til at kommunikere med madboderne, både pr. mail og telefon, og du nyder at koordinere og udføre praktiske opgaver. Du kan se dig selv i en rolle, hvor du kan opnå bred erfaring med festivalens forskellige divisioner og samarbejdspartnere, er dette det perfekte sted for dig. Derudover håber vi, at du er klar til at tage skridtet videre og på sigt være med til at forme divisionens fremtid de næste par år.
Forventninger
Vi forventer, at du har lyst til at være en aktiv del af vores lille team og bidrage med dine evner inden for både kommunikation og praktisk koordinering. Du skal have mod på at tage ansvar, når det gælder både planlægning og afvikling af festivalen, og have lyst til at indgå i et tæt samarbejde med andre divisioner.
Vi tilbyder
Som frivillig i Madboder-divisionen får du mulighed for at arbejde i et lille team, hvor du får indflydelse på mange beslutninger og er med hele vejen fra planlægning til afvikling. Du vil opnå et bredt kendskab til festivalen og arbejde tæt sammen med flere forskellige divisioner, hvilket giver dig mulighed for at lære festivalen at kende indefra. Derudover får du gode kontakter til madboderne under festivalen – og selvfølgelig chancen for at smage en masse lækker mad ;).
Praktisk
Det er en fordel, hvis du bor i Århus, men det er ikke et krav. Vores arbejde begynder hovedsageligt efter nytår, og arbejdsbyrden varierer, men i de travle perioder kan du forvente at bruge op til et par timer om ugen.
Kontakt
Hvis du er interesseret i at blive en del af Madboder-divisionen og være med til at skabe den gode festivaloplevelse, så kontakt os på boder@alivefestival.dk. Vi glæder os til at høre fra dig!
Bliv frivillig på Alive festival
Bag Alive Festival står engagerede og passionerede frivilligkræfter, som sammen skaber en oplevelse ud over det sædvanlige – og alle er velkomne! Det vigtigste er lysten til at blive en del af et større og mangfoldigt fællesskab. Her på siden kan du finde info om, hvordan du kan engagere dig netop nu, og hvilke frivilligtyper og opgaver vi arbejder med.
Frivilligtyper
Under festivalen tilbyder vi to typer af frivillige: Almindelig Frivillig og Superfrivillig. Du kan også blive helårsfrivillig – det kan du læse mere om nederst på siden. Frivilligtilmeldingen til årets Alive Festival 2024 er åben. Tryk på linket og grib muligheden for at blive en del af holdet!
Almindelig frivillig
Til dig, der vil være med på frivilligholdet i tiden omkring festivalen. Du kan som almindelig frivillig enten arbejde 24 timer før, 10 timer under eller 16 timer efter festivalen. Som tak får du en partoutbillet, en frivillig T-shirt i årets Alive-design, forplejning under vagten samt adgang til hygge og kaffe i frivilligloungen alle dage.
Super frivillig
Til dig, der vil give den lidt ekstra gas på frivilligfronten omkring festivalen. Du kan som superfrivillig enten arbejde 40 timer før, 20 timer under eller 32 timer efter festivalen. Som tak får du en partoutbillet, 5 ølbilletter, en frivillig T-shirt i årets Alive-design, forplejning under vagten samt adgang til hygge og kaffe i frivilligloungen alle dage.
Vi tilbyder alt fra opbygning af pladsen, barvagt, servicevært, backstage, stagehand og meget mere! Hør mere om de forskellige arbejdsopgaver ved at skrive til frivillig@alivefestival.dk eller læs mere inde i vores frivilligsystem HEAP, hvor der er beskrivelser af arbejdsstederne.
Tilmelding
Vi glæder os ubeskriveligt til at vi igen samles under trækronerne i Christiansgave, når vi sammen skaber magien under sommerens Alive Festival.
Vores frivilligtilmelding åbner i foråret 2025 <3
INFORMATION OM FRIVILLIG
Vi har samlet en lang række informationer her. Få du ikke svar til dine spørgsmål er du altid velkommen til at skrive til os på frivillig@alivefestival.dk eller læse mere inde i vores frivilligsystem HEAP, hvor al information til frivillige er samlet.
Hvornår åbner frivilligtilmeldingen?
Tilmeldingen til Alive Festival åbner i foråret 2025. Vi glæder os til at vi i fællesskab kan lave sommerens festival i 2025!
Kan jeg arbejde sammen med mine venner?
Du kan ønske hvem du gerne vil arbejde sammen med, og så gør vi vores bedste for at opfylde jeres ønsker. Vi kører efter først til mølle princippet, så jo før I tilmelder jer jo bedre chance er der for at I kan arbejde sammen.
Vagter og vagtplaner
Du vælger selv hvilket hold du ønsker at være frivillig på. Vi fordeler vagter ud senest to uger inden festivalens start. Når du er tilmeldt som frivillig kan du under FAQ finde svar på alle spørgsmål omkring vagter, ventetider og vagtplaner.
Hvad er HEAP?
HEAP er det system, hvor du tilmelder dig som frivillig, og vælger dit hold. Det er vigtigt, at du holder dig opdateret i systemet, så du ikke misser nyheder og informationer omkring dit frivillighold og din vagtplan.
Hvor gammel skal jeg være?
Alle frivillige skal være fyldt 15 år pr. 25. juli 2024. Ønsker du at være frivillig i baren skal du dog være fyldt 18 år, og ønsker du at være Tryghedsvært anbefaler vi at du gerne er 25+.
Hvordan kommer jeg ind på camping-og festivalpladsen?
For at få adgang til pladsen skal du have et frivilligarmbånd, og for at få adgang til campingpladsen skal du have et campingarmbånd. Camping er gratis for alle frivillige. Du skal blot huske at klikke “ja” når du tilmelder dig, og at medbringe dit eget telt. For de, der skal arbejde før festivalen, vil der også være mulighed for camping før i dagene op til festivalen.
Du får udleveret både dit frivilligarmbånd og campingarmbånd i billetvognen ved indgangen. Det er vigtigt, at du medbringer et gyldigt billed-id. Har du en vagt før festivalen åbner skal du tage fat i din teamleder, og så hjælper de dig med at få dit armbånd.
Jeg er desværre blevet syg
Bliver du syg før din vagt, skal du straks kontakte frivilligkoordinatorerne. Bliver du syg under selve festivalen og har hentet dit armbånd skal du møde personligt op på Alives hovedkontor i Plantagehuset, så du ikke fejlagtigt bliver noteret som udeblevet. Du vil selvfølgelig ikke blive straffet for uforudsigelige omstændigheder, men i særlige tilfælde kan festivalen gøre krav på at se en lægeerklæring.
Jeg kan ikke komme alligevel
Udebliver du fra din vagt uden ovennævnte sygemelding bliver du opkrævet et beløb svarende til partoutbillettens pris i døren samt en afgift på 250 kroner. Har du tilmeldt dig som frivillig kan du godt melde afbud. Tilmeldingen er dog bindende efter den 12. Juli 2024. Hvis du melder fra efter denne dato, opkræves der en afgift på 250 kroner.